Inleiding en kerncijfers
Theater is een veelzijdig domein binnen de podiumkunsten. Voor dit domein wordt ook wel gesproken van de ‘scenische podiumkunsten’, aangezien bijvoorbeeld dans, opera, muziektheater of cabaret en kleinkunst zich vaak niet vereenzelvigen met enkel de term ‘theater’. Uit gesprekken met het veld en onderzoek voor deze analyse blijkt dan ook dat er over het afbakenen van dit domein moeilijk consensus te vinden is. Dit komt niet alleen door de hoeveelheid disciplines, maar hangt ook samen met hoe verschillend de werkpraktijken per discipline zijn ingericht. Daarnaast bemoeilijken interdisciplinair samenwerken en ontschotting tussen disciplines het maken van een duidelijke afbakening. Voor de analyse van het domein Theater gaat de Cultuurmonitor uit van een veld dat al deze scenische podiumkunsten omvat.
In de Cultuurmonitor hanteren we in de database het domein ‘Podiumkunsten’ voor het verzamelen van verschillende indicatoren. Hier is voor gekozen omdat veel beschikbare data over podiumkunsten (nog) niet uitgesplitst kunnen worden naar disciplines zoals muziek of theater. In de domeinanalyses wordt wel een uitsplitsing gemaakt naar Muziek en Theater, zodat er meer diepgang gegeven kan worden aan de afzonderlijke ontwikkelingen in deze domeinen.
Professionele podiumkunsten
Deze visualisatie bevat data over (1) het aantal bezoeken aan professionele podiumkunsten naar discipline, (2) het aantal voorstellingen in professionele podiumkunsten naar discipline en (3) vrijwilligers in de podiumkunsten (inclusief stagiairs). Voor (1) en (2) geldt dat deze data exclusief muziek zijn, dat als apart domein behandeld wordt in de Cultuurmonitor.
Bron: CBS
Trends en ontwikkelingen
Corona
De theatersector is in grote mate afhankelijk van publieksinkomsten en is daarom in het geheel hard getroffen door de coronacrisis. Sinds het begin van de eerste lockdown door de coronacrisis zijn veel theatervoorstellingen geannuleerd. Onderstaande cijfers geven inzicht in de hoeveelheid geannuleerde premières in het theaterseizoen van 2019-2020 ten opzichte van het aantal gespeelde premières in het seizoen ervoor (Berg 2019). In 2020-2021 zijn er zo’n zevenhonderd aangekondigde premières geweest, waarvan ongeveer 170 niet zijn doorgegaan (Weerd 2021). Het daadwerkelijke aantal geannuleerde producties ligt waarschijnlijk veel
Impact coronacrisis op aanbod
De hieronder gevisualiseerde data geven inzicht in de hoeveelheid geannuleerde premières in het theaterseizoen van 2019-2020 ten opzichte van het aantal gespeelde premières in het seizoen ervoor.
Bron: Theaterjaarboek 2019/2020
Ook na de heropening van de theaters in het voorjaar van 2022 komt de terugkeer van het publiek moeizaam op gang. Leden van de VSCD laten weten dat het bezoek pas eind april 2022 weer mondjesmaat terugkwam, ze in september dat jaar bezoekers nog steeds niet massaal zagen binnenstromen en dat de voorverkoop voor seizoen 2022-2023 ver van het niveau van voor corona was (Wensink 2022). Het Nationaal Theaterfonds onderzocht waarom het publiek precies aarzelde en liet zien dat die vooral zit in onduidelijkheid of concerten en voorstellingen daadwerkelijk door zullen gaan (Beerda 2022). Voor ouderen spelen gezondheidsrisico’s vaak een rol, en bij jongeren vormen de kosten een obstakel voor bezoek (Ibid.).
In september lanceerde het Nationaal Theaterfonds in samenwerking met de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD), de NAPK en de Vereniging Vrije Theater Producenten (VVTP) de podiumkunstensector-brede campagne Zin om je te zien. Met commercials op radio, televisie en sociale media moet het initiatief, gefinancierd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), publiek opnieuw enthousiasmeren voor een theaterbezoek. De publicatie Podia 2021 van de VSCD maakt verder duidelijk dat het onzekere tijden blijven voor podia. Niet alleen blijven de vooruitzichten omtrent corona ongewis – zeker omdat coronasteun onzeker is als er beperkingen zouden komen – ook los van corona zijn het uitdagende tijden voor podia dankzij de krappe arbeidsmarkt, inflatie en stijgende energiekosten (VSCD 2022a, VSCD 2022b). Dezelfde publicatie laat verder zien dat door de coronacrisis drie van de vier basisschoolkinderen, die normaal regelmatig een bezoek brengen aan podia, in 2021 het theater hebben moeten missen (VSCD 2022a, VSCD 2022c).
De verwachting was dat in het theaterseizoen van 2021-2022 een belangrijk deel van de programmering zou bestaan uit voorstellingen die zijn doorgeschoven vanuit seizoen 2020-2021 (Lubberding 2019). Maar ook gedurende dit seizoen kampten theaters met de beperkende maatregelen ten gevolge van corona. Aan het einde van 2021 moesten theaters en andere culturele instellingen hun deuren weer sluiten. Dit was een harde klap, want december is normaal gesproken een drukke maand met veel producties die door deze maatregelen niet door konden gaan (VSCD 2021). 2022 begon in lockdown, vanaf eind januari gingen podia stapsgewijs weer open en halverwege maart waren er geen beperkingen meer (VSCD 2022a). Anno januari 2023 klinken positieve geluiden: de theaterzalen zitten steeds vaker goed gevuld, overwegend met nieuw of jong publiek. De oude bezoekers vinden hun weg langzamer terug naar de zalen (Halouchi 2023, Bos 2023).
Onderstaande cijfers van de VSCD laten zien hoe de zaalcapaciteit, het aantal uitvoeringen en aantal bezoeken in 2021 zijn gedaald ten opzichte van 2019, het laatste ‘normale’ jaar voor corona. Ondanks de beperkingen presteerden de podia nog opmerkelijk goed: gemiddeld hadden podia 28 procent van hun capaciteit beschikbaar, maar daarbinnen boden ze 10.346 voorstellingen aan, wat 40 procent is van het totale aantal voorstellingen in 2019. Er werden 1,9 miljoen bezoeken gebracht, wat 22 procent is van het aantal in 2019. Van de beperkte capaciteit van 28 procent is dus goed gebruik gemaakt, zo concludeert de VSCD, al waren hier wel relatief veel uitvoeringen voor nodig (VSCD 2022a).
De hieronder gepresenteerde cijfers uit het rapport
Financiële impact coronacrisis
Onderstaande visualisatie bevat data over (1) de financiële impact van corona op theater en (2) de resultaten van coronasteun aan theater.
Bron: Ongelijk getroffen, ongelijk gesteund | * Hier betreft het organisaties uit deze deelsectoren die een meerjarige subsidie ontvangen van het ministerie van OCW of de cultuurfondsen van het Rijk. | ** Deze cijfers gaan over dertien van de dertig VVTP-leden die bruikbare respons hebben geleverd aan het onderzoek.
Ongelijk getroffen, ongelijk gesteund legt daarmee de kwetsbare positie van zzp’ers in de podiumkunstensector bloot. Waar met de steunmaatregelen ook een ‘trickle down’-effect werd beoogd (instellingen ontvangen steun, en geven die weer door aan hun zelfstandige medewerkers), blijkt uit dit onderzoek juist dat op zzp’ers veel bezuinigd is. Tegelijkertijd blijkt uit
De coronacrisis heeft daarnaast verschillende knelpunten in het systeem van de podiumkunsten en culturele financiering aan het licht gebracht. Cultuurjournalist Robbert van Heuven en dramaturg Remco van Rijn leggen uit dat die ‘systeemcrisis’ bestaat uit een groot aantal factoren die sterk met elkaar verbonden zijn, maar nauwelijks in samenhang worden gezien of besproken (Heuven et al. 2020). ‘De ongelijke opdracht, verhouding en waardering tussen de grote en de kleine zaal, tussen de BIS en de FPK, tussen gesubsidieerd en commercieel; het groeiende leger van zzp’ers en medewerkers met nul-urencontract (…) waarop de sector drijft, maar dat nauwelijks bescherming heeft; sectorkoepels die geen grip krijgen op hun eigen achterban; en een ministerie zonder politieke slagkracht’ (Ibid.). De coronacrisis maakt de complexiteit van de sector volgens hen inzichtelijker dan ooit – een beeld dat bevestigd wordt in verschillende gesprekken met de sector die voor deze domeinpagina zijn gevoerd.
In november 2021 waarschuwde de Raad voor Cultuur al voor de gevolgen van de voortdurende onzekerheid in de culturele sector: ‘De raad maakt zich ongerust over de mentale ‘metaalmoeheid’ die is opgetreden bij veel werkenden in de sector, ook bij degenen die als werk- of opdrachtnemer bij een van de BIS-instellingen werkzaam zijn. De lange periode van verschuiven, annuleren, opnieuw beginnen en omdenken, net als de aanhoudende onzekerheid, eist zijn tol’ (Raad voor Cultuur 2021, 14). Een voorbeeld van die tol laat Internationaal Theater Amsterdam (ITA) zien, als het in november 2022 aankondigt in 2023 een aantal voorstellingen te moeten schrappen vanwege een tekort aan technisch medewerkers in het theater (Santen 2022).
Digitale transformatie
Als gevolg van de coronacrisis zijn theaters gaan experimenteren met nieuwe mogelijkheden voor online en digitale presentaties, om zo alsnog publiek te kunnen bereiken.
Interdisciplinaire samenwerking en fondsen
Op inhoudelijk en organisatorisch gebied wordt steeds meer samengewerkt binnen de sector. Er worden veel coproducties gerealiseerd, subdisciplines lopen in elkaar over, of er ontstaan
Diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie
Diversiteit en inclusie vormen een rode draad door de beleidsperiode 2021-2024, waar het onderschrijven van de Code Diversiteit en Inclusie (CDI) een vereiste is voor subsidieverstrekking (Engelshoven 2019). De theatersector moet werken aan representatie van de hele samenleving, inclusief minderheden die nu nog ondervertegenwoordigd zijn. Verschillende ondersteunende initiatieven werden reeds in 2019 in het leven geroepen, zoals de stimuleringsprijs voor diversiteit en inclusie The Next, en het stimuleringsprogramma Theater Inclusief (Beeckmans 2019; Theater Inclusief 2019). In 2020 kwam daar de stichting
In 2020 heeft de Black Lives Matter-beweging verdere aanleiding gevormd voor de theatersector om het gebrek aan diversiteit en inclusie te agenderen: in juni onderschreven meer dan 600 kunstprofessionals de open brief ‘Wij zien jullie, witte kunst- en cultuursector’. Waar met de CDI naar de vier P’s van programma, personeel, publiek en promotie wordt gekeken, zet deze brief eerder institutioneel racisme centraal en roept op om juist op machtsposities plaats te maken voor mensen met een (cultureel) diverse achtergrond.
In een advies aan minister Van Engelshoven over toekenning van subsidies in de periode 2021-2024 schrijft de Raad voor Cultuur naar aanleiding van de door instellingen ingediende aanvragen: ‘wat betreft de Code Diversiteit en Inclusie is er nog een wereld te winnen. (…) De reflectie en omgang met de code is zelden compleet en diepgaand’ (Raad voor Cultuur 2020). Vooral andere kunstsectoren dan theater worden daarbij bekritiseerd, terwijl een aantal succesvolle praktijkvoorbeelden uit de theatersector worden genoemd, waaronder Club Guy & Roni, Het Nationale Theater, HNTjong, HipHopHuis, Likeminds, Toneelgroep Oostpool en Tweetakt (Ibid.). Desalniettemin valt er in de theatersector nog steeds een grote slag te slaan voor diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid – zo laat ook het Onderzoek Theater Inclusief in 2022 zien (Haeren et al. 2022).
Daarnaast leven er verschillende (kritische) vragen in het veld: hoe kunnen diversiteit en inclusie het beste
Machtsmisbruik en een veilige werkvloer
In de culturele sector zijn de afgelopen jaren verschillende berichten over grensoverschrijdend gedrag naar buiten gekomen, met name in kunstvakopleidingen en de podiumkunsten
Verder werd in 2019 het meldpunt Mores.online opgericht op initiatief van de NAPK, waarbij zich ruim dertig brancheverenigingen, organisaties en andere culturele professionals hebben aangesloten. De NAPK publiceerde daarnaast in het najaar van 2021 het beleidskader ‘Veilig de vloer op’ ter preventie van ongewenst gedrag in de podiumkunstensector; dit deed NAPK samen met leden uit de branchevereniging en een klankbordgroep van culturele partners, waaronder het kunstvakonderwijs, Platform ACCT, de Kunstenbond en Platform Aanvang! (NAPK 2021a). Het beleidskader biedt handvatten aan instellingen en podiumkunstproducenten om ongewenste omgangsvormen te voorkomen en hier zelf beleid op te maken (NAPK 2021b). In vervolg daarop werd de Stichting Sociale Veiligheid Podiumkunsten opgericht door de NAPK in het voorjaar van 2022. Deze stichting ondersteunt leden van de NAPK bij het ontwikkelen en implementeren van beleid op het gebied van sociale veiligheid (NAPK 2022).
In juni 2022 bracht de Raad voor Cultuur het advies Over de grens: op weg naar een gedeelde cultuur uit. Doel van dit advies was, in opdracht van voormalig minister Van Engelshoven van OCW, om beter zicht te krijgen op wat er speelt in de culturele sector op het gebied van grensoverschrijdend gedrag en de voorkoming en signalering hiervan. Hierin constateert de raad onder andere dat grensoverschrijdend gedrag veel verschillende vormen kent (naast seksuele intimidatie bijvoorbeeld ook pestgedrag, racisme, intimidatie, discriminatie), kaart het de problematische positie van poortwachters in de cultuursector aan, evenals het gebrek aan inclusie in de sector, een zwijgcultuur als het gaat om grensoverschrijdend gedrag, risico’s in het kunstvakonderwijs en een gebrek aan structuren gericht op sociale veiligheid (Raad voor Cultuur 2022).
Fair practice
In 2017 werd de Fair Practice Code gelanceerd – een gedragscode voor ondernemen en werken in kunst, cultuur en de creatieve industrie op basis van vijf kernwaarden: solidariteit, diversiteit, vertrouwen, duurzaamheid en transparantie (Fair Practice Code 2021a). De Code ontstond nadat de Sociaal Economische Raad en de Raad voor Cultuur uitholling en een zorgelijke arbeidsmarkt signaleerden (Fair Practice Code 2021b). Sinds de coronacrisis is fair practice, en het principe van Fair Pay, verder onder druk komen te staan.
Zoals eerder benoemd zijn met name zzp’ers de dupe van de coronacrisis. De 300 miljoen euro noodsteun die aanvankelijk door voormalig minister Van Engelshoven voor cultuur werd uitgetrokken, ging vooral naar meerjarig gesubsidieerde instellingen, maar het gewenste ‘trickle down’-effect werd onvoldoende bereikt (Goudriaan et al. 2021). Ook al vóór de coronacrisis werd er door de sector weinig zorg gevoeld voor zelfstandige theatermakers. Zo zet Creatieve Coalitie zich sinds 2019 in voor het fatsoenlijk delen in opbrengsten voor makers, zie hier
Inflatie en energiecrisis
De coronacrisis is niet meer de enige crisis waar de samenleving en dus ook theaters mee te kampen hebben: de huidige
In oktober 2022 stuurde de Taskforce culturele en creatieve sector een brief aan het kabinet met een dringende oproep om de cultuursector in het algemeen te steunen in de consequenties van deze crises (Kunsten ’92 2022). Diezelfde maand berichtten verschillende podia met concrete cijfers over de gevolgen. Zo liet Chassé Theater weten dat het zonder extra steun zou moeten sluiten in januari 2023 om faillissement te voorkomen: de kosten voor gas en licht gaan voor dit theater stijgen van 250.000 euro naar 1.000.000 euro op jaarbasis (Schapendonk 2022). Voor 52 procent van de podia die lid zijn van de VSCD geldt dat zij een aflopend energiecontract hebben tot 1 januari 2023 – wat betekent dat de kosten vanaf dat moment explosief zullen stijgen (VSCD 2022e). Voor de Stadsschouwburg Nijmegen en Concertgebouw de Vereeniging komt er minimaal 500.000 euro aan extra lasten bij, voor TivoliVredenburg in Utrecht stijgen de kosten van 400.000 euro naar 1.500.000 euro. ‘Compensatie is hard nodig’, stelt Jeroen Bartelse, directeur van TivoliVredenburg, ‘zo een grote klap kunnen we niet alleen opvangen’ (Ibid., zie ook NOS 2022).
In november 2022 gaf het kabinet gehoor aan de brief van de Taskforce in de Najaarsnota 2022. Daarin zegde het structureel extra middelen toe om publieke en maatschappelijke voorzieningen te compenseren voor hoge kosten. Daarbij gaat het om 300 miljoen euro voor de periode 2023-2025 en loopt dat bedrag naar verwachting op naar 400 miljoen euro voor 2026 en 2027 (Rijksoverheid 2022). Daarmee kunnen veel theaters en andere culturele organisaties opgelucht ademhalen: zo liet in elk geval Chassé Theater weten dat het dreigend faillissement uit de lucht is (Musters 2023).
Wat willen we verder weten over het domein Theater?
Impact corona
De cijfers uit Ongelijk getroffen, ongelijk gesteund verschaffen enig inzicht in de gevolgen van corona voor de theatersector. Er leven echter nog altijd veel vragen, zo blijkt uit onderzoek en gesprekken met het veld. Er is bijvoorbeeld zorg over de langetermijneffecten van de coronacrisis. Wat gaat de politiek doen? Hoe gaan zzp’ers zich staande houden nu trickle down onvoldoende wordt gerealiseerd en de Tozo is weggevallen, en hoe verschilt dat per regio? Hoe ziet de uitstroom van de sector eruit; zijn er werkelijk veel mensen van beroep gewisseld, of komen zij terug op het moment dat de theatersector weer aantrekt? Er bestond voor de coronacrisis al een druk op de bezoekersaantallen, maar hoe staat het hiermee sinds corona? Komt het publiek wel terug? En welke gevolgen heeft die druk op bezoekersaantallen voor de programmering? Wordt er bijvoorbeeld veiliger geprogrammeerd? Wat zal er beklijven van alle online initiatieven, en in hoeverre wordt de theatersector meer hybride online-offline?
Publieksonderzoek en data over impact
Er leven nog veel vragen over publiek in de theatersector, zeker met het oog op het bereiken van een divers en inclusief publiek uit de eigen regio in het kader van de CDI. Daarom is het noodzakelijk om meer publieksonderzoek en -cijfers van verschillende podia, makers en gezelschappen bij elkaar te brengen. Data moeten bovendien op elkaar aansluiten en vergelijkbaar zijn. De sector heeft daartoe het Digitaal Informatieplatform Podiumkunsten (DIP) opgericht. Samen met Cineville, CJP, Kunsten ’92, Platform Acct en Rotterdam Festivals vormt DIP de Taskforce Samenwerkingsverband Publieksdata. Onder leiding van DEN Kennisinstituut cultuur & digitale transformatie wordt er onderzocht hoe de kennis en kunde over publieksdata in de cultuursector vergroot kan worden.
Wat de theatersector daarnaast graag wil weten, is welke impact de sector heeft op de samenleving. Op de pagina ‘Cultuur en participatie’ gaan we verder in op het bereik van en deelname aan cultuur, waaronder podiumkunsten. Onderzocht wordt welke effecten digitalisering en de crises (zoals de corona- en energiecrisis evenals inflatie) hebben op participatie, maar ook wie hierdoor het meest geraakt wordt. In de komende jaren zullen we hierover doorlopend informatie blijven verzamelen.
Meer weten over het domein Theater?
Bekijk meer data over het domein Theater in het dashboard van de Cultuurmonitor.
Meer literatuur over het domein Theater is ook te vinden in de kennisbank van de Boekmanstichting.
Een vorige editie van de tekst op deze domeinpagina uit november 2020 kan hier gevonden worden.
Literatuur
Beeckmans, J. (2019) ‘Nieuwe stimuleringsprijs voor diversiteit en inclusiviteit’. Op: www.theaterkrant.nl, 4 september.
Beeckmans, J. (2020) ‘Stichting The Need For Legacy opgericht’. Op: www.theaterkrant.nl, 8 juli.
Beerda, H. (2022) Toekomstperspectief theaterbezoek in coronatijd; resultaten 1e onderzoek. Op: www.nationaaltheaterfonds.nl
Berg, S. van den (2019) ‘Plannen bijstellen’. In: Theaterjaarboek 2019/2020, jrg. 141, nr. 5-6, 4-5.
Bos, J. (2023) ‘Theaterzalen goed gevuld, maar vooral met nieuwe jonge bezoekers‘. Op: www.at5.nl, 12 januari.
Brom R. (et al.) (2019) De staat van cultuur 4. Amsterdam: Boekmanstichting, 36-41.
CBS (2022) ‘CBS introduceert nieuwe indeling bevolking naar herkomst’. Op: www.cbs.nl, 16 februari.
Engelshoven, I.K. van (2019) Uitgangspunten cultuurbeleid 2021-2024. Den Haag: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Engelshoven, I.K. van (2021) Adviesaanvraag over grensoverschrijdend gedrag in de culturele en creatieve sector. Den Haag: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Fair Practice Code (2021a) ‘Over de Fair Practice Code’. Op: www.fairpracticecode.nl, z.d.
Fair Practice Code (2021b) ‘Waarom de Fair Practice Code’. Op: www.fairpracticecode.nl, z.d.
Fair Practice Code (2021c) ‘Fair Practice Code’. Op: www.quickscan.fairpracticecode.nl, z.d.
Fonds Podiumkunsten (2020) Beleidsplan 2021-2024: bewegende contouren. Den Haag: Fonds Podiumkunsten.
Goudriaan, R. (et al.) (2021) Ongelijk getroffen, ongelijk gesteund: effecten van de coronacrisis in de culturele sector. Amsterdam/Utrecht/Den Haag: Boekmanstichting/SiRM/Significant APE.
Groen, L. de (2020) ‘Rosa Asbreuk: “Er moet iets radicaals gebeuren”’. In: Theaterjaarboek 2019/2020, jrg. 141, nr. 5-6, 44-49.
Haeren, M. van (2019) ‘Geld voor interdisciplinair programmeren: interview met Pien Houthoff, directeur van LUX Nijmegen’. In: Boekman, jrg. 31, nr. 121, 33-35.
Haeren, M. van en S. Roosblad (2022) Onderzoek Theater Inclusief: eindanalyse. Amsterdam: Boekmanstichting
Halouchi, S. (2023) ‘Het theater zit steeds vaker vol met nieuw publiek‘. Op: www.nos.nl, 8 januari.
Heerikhuizen, B. van en J. Veenstra (2021) ‘Kaders en codes: theaterschooldirecteuren over grensoverschrijding en grensvervaging’. Op: www.theaterkrant.nl, 28 juni.
Heuven, R. van en R. van Rijn (2020) ‘De coronacrisis als “perfect storm”’. Op: www.theaterkrant.nl, 13 juni.
Janssens, S. (2021a) ‘Op zoek naar een nieuwe tussenvorm’. In: Theaterkrant Magazine, jrg. 141, nr. 4, 26-29.
Janssens, S. (2021b) ‘Nieuw ontwikkelplatform voor immersief theater’. Op: www.theaterkrant.nl, 30 april.
Janssens, S. (2022) ‘Theaters hebben extra energiesteun hard nodig, maar waar wordt het geld gevonden?’. Op: www.theaterkrant.nl, 23 september.
Knol, J. (2021) ‘Digitaal is “here to stay”’’. Op: www.boekman.nl, 6 december.
Kunsten ’92 (2022) ‘Brief taskforce: energiepakket voor cultuur dringend nodig’. Op: www.kunsten92.nl, 18 oktober.
Leden, J. van der (2021) Boekman Extra #27: Grensoverschrijdend gedrag in de culturele sector. Amsterdam: Boekmanstichting.
Lubberding, W. (2021) ‘Schouwburgprogrammering 21-22: de effecten van de pandemie zinderen nog zeker twee jaar door’. Op: www.theaterkrant.nl, 28 juni.
Luttels, N. (et al.) (2021) Analyse coronasteun NAPK-leden. Amsterdam: Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten.
Musters, R. (2023) ‘Chassé Theater blijft overeind ondanks forse energiekosten: ‘Het publiek is terug‘. Op: www.bndestem.nl, 14 januari.
NAPK (2022) ‘Oprichting stichting sociale veiligheid podiumkunsten‘. Op: www.napk.nl, 14 februari.
NAPK (2021a) ‘Kick-off traject preventie ongewenste omgangsvormen podiumkunsten’. Op: www.napk.nl, 10 februari.
NAPK (2021b) Veilig de vloer op. Amsterdam: Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten.
NOS (2022a) ‘Waar blijft het publiek? Cultuursector worstelt sinds corona’. Op: www.nos.nl, 21 mei.
NOS (2022b) ‘Theaters en musea worstelen met hoge energieprijzen, betalen gemiddeld twee tot vier keer meer’. Op: www.nos.nl, 11 december.
Raad voor Cultuur (2020) Culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Den Haag: Raad voor Cultuur.
Raad voor Cultuur (2021) Advies corona-addenda. Den Haag: Raad voor Cultuur.
Raad voor Cultuur (2022) Over de grens: op weg naar een gedeelde cultuur. Den Haag: Raad voor Cultuur.
Rijksoverheid (2022) ‘300 miljoen voor compensatie hoge kosten voor gemeenten en provincies‘. Op: www.rijksoverheid.nl, 21 november.
Ruyters, D. (2020) ‘Open Brieven: de Nederlandse kunstwereld is te wit – doe er iets aan’. Op: www.metropolism.nl, 26 juni.
Santen, H. van (2022) ‘Theatergroep ITA schrapt voorstellingen door personeelsgebrek’. Op: www.nrc.nl, 25 november.
Schapendonk, N. (2022) ‘Extreem scenario: ‘Zonder steun voor gas en licht gaat Chassé Theater in januari dicht’’. Op: www.bndestem.nl, 14 oktober.
Sherrer, K. (2018) ‘What is tokenism, and why does it matter in the workplace?’. Op: business.vanderbilt.edu, 26 februari.
Theater Inclusief (2019) ‘Theater Inclusief: publiek, personeel, programma en partners’. Op: www.theaterinclusief.nl, z.d.
VSB Fonds (2021) ‘Kunst en Cultuur’. Op: www.vsbfonds.nl, z.d.
VSCD (2021) ‘Theatersector vrijwel gesloten, schade loopt op’. Op: www.vscd.nl, 26 november.
VSCD (2022a) Podia 2021: jaarcijfers schouwburgen en concertgebouwen in Nederland. Amsterdam: VSCD.
VSCD (2022b) ‘Het blijven onzekere tijden voor podia’. Op: www.vscd.nl, 8 september.
VSCD (2022c) ‘Ieder kind naar het theater, juist nu!’. Op: www.vscd.nl, 29 september.
VSCD (2022d) ‘Podia in problemen door explosief stijgende energiekosten’. Op: www.vscd.nl, 15 september.
VSCD (2022e) ‘Compensatie energiekosten podia hard nodig!’. Op: www.vscd.nl, 11 oktober.
Weerd, E. van der (2021) ‘Niet bij te houden – de impact van de coronacrisis is moeilijk te documenteren’. Op: www.theaterkrant.nl, 25 oktober.
Wensink, H. (2022) Veel minder theaterbezoek in 2021 vergeleken met 2019, en herstel nog niet in zicht. Op: www.volkskrant.nl, 8 september.
Wiley, H. en S. Rangoni (2018) Digital theatre: a casebook. Berlijn: European Theatre Convention.
Gesprekspartners
In 2021 hebben we de volgende personen gesproken ten behoeve van informatieverzameling voor de ontwikkeling van deze domeinpagina:
- Simon van den Berg (hoofdredacteur Theatermaker/Theaterkrant.nl)
- Iris Daalder (senior beleidsmedewerker maatschappelijke positionering, NAPK)
- Lucia van Heteren (voorzitter Theaterkrant.nl/ Stichting BPN, docent theaterwetenschap Rijksuniversiteit Groningen)
- Jenny Mijnhijmer (secretaris theater, Fonds Podiumkunsten)
- Siart Smit (directeur Oerol Festival, deelnemer Verenigde Podiumkunstenfestivals)
- Mirjam Terpstra (directeur, NAPK)
- Marianne van de Velde (senior beleidsadviseur, Fonds Podiumkunsten)
- Vertegenwoordigers van Platform Aanvang!
- Ron Visser (secretaris dans en muziektheater, Fonds Podiumkunsten)
Verantwoording beeld
Voorstelling De Toverberg door ITA / Fotografie: Dim Balsem (met dank aan ITA)