Inleiding en kerncijfers
De Nederlandse letterensector wordt gekenmerkt door een hoge mate van
Dit domein bestond in 2021 uit 17.900
Auteurs en vertalers
Deze figuur biedt kerncijfers van KVB Boekwerk over het aantal actieve auteurs en vertalers en hun inkomsten uit royalty’s, alsook over het aantal contracten voor auteursoptredens dat via De Schrijverscentrale is afgesloten. Via de tabbladen boven de figuur kan gewisseld worden tussen de verschillende grafieken.
Bron: KVB Boekwerk en De Schrijverscentrale
Er werden in 2021 43 miljoen boeken verkocht, verdeeld over 610.000 unieke titels. Fictieboeken vormden het grootste deel van de afzet (42 procent), en 17,2 procent van de afzet was anderstalig. Met deze boekverkoop werd een omzet gegenereerd van 647 miljoen euro. Net als in 2020 hadden webwinkels een hoger omzetaandeel (58 procent) dan fysieke boekwinkels (42 procent). Dit is het gevolg van een al langere ontwikkeling die door de coronapandemie versnelde (KVB Boekwerk 2022d). In 2022 is het omzetaandeel van fysieke boekwinkels daarentegen weer toegenomen. De omzet van fysieke boekwinkels steeg met 25 procent t.o.v. 2021, terwijl de omzet van het e-commercekanaal met 11 procent afnam. Fysieke winkels en e-commerce hadden daardoor beide een aandeel van 50 procent in de totale omzet van de boekenmarkt (KVB Boekwerk 2023).
Markt
Aan de hand van cijfers van KVB Boekwerk biedt deze figuur inzicht in de Nederlandse algemene boekenmarkt. De eerste twee grafieken tonen de totale afzet en omzet van de markt. In de derde figuur wordt de omzet vervolgens uitgesplitst naar verkoopkanaal.
Bron: KVB Boekwerk
Boeken waren in 2021 ook te vinden in 1.247
Openbare bibliotheken
Openbare bibliotheken maken een transformatie door van traditionele uitleenbibliotheken naar organisaties met een brede maatschappelijke functie. Dat weerspiegelt zich in de hier verzamelde cijfers van de KB en het CBS: hoewel het aantal uitleningen daalt, steeg het aantal activiteiten en evenementen dat bibliotheken organiseren totdat in 2020 de coronapandemie uitbrak.
Bron: CBS en KB
Trends en ontwikkelingen
Tijd voor een leesoffensief
Toen eind 2019 de resultaten verschenen van het internationale PISA-onderzoek naar (onder andere) het leesplezier van vijftienjarigen, stemden de resultaten somber. Van alle 77 onderzochte landen bleken Nederlandse scholieren het minste leesplezier te hebben. 42 procent van hen vond lezen tijdverspilling, en 53 procent las nooit voor zijn plezier. Ten opzichte van 2015 daalde tevens de leesvaardigheid van Nederlandse scholieren significant (Gubbels et al. 2019, Dood et al. 2020).
De cijfers passen in een lange reeks van onderzoeken die gezamenlijk laten zien dat zowel jongeren als volwassenen al jaren
‘Ontlezing’ en de teruglopende leesvaardigheid behoren dan ook tot de belangrijkste thema’s binnen het domein Letteren. Met
Daarnaast is er veel aandacht voor de plek die lezen en literatuur in het vaste onderwijscurriculum innemen. Aan ontlezing ligt een complex samenspel van mogelijke oorzaken ten grondslag, waarvan een deel zijn oorsprong vindt in het lees- en literatuuronderwijs. In het primair onderwijs kan bijvoorbeeld het leesplezier afnemen door de verschuiving van lezen voor het plezier naar lezen voor het nut, en van vrijwillig naar verplicht lezen (Leesmonitor 2021b). In het voortgezet onderwijs kunnen onder meer negatieve leeservaringen ontstaan door de (voor sommige leerlingen te snelle) overgang van jeugdliteratuur naar boeken voor volwassenen, door de
Op een groot deel van de scholen wordt er veel gedaan om negatieve leeservaringen te voorkomen en positieve te bieden. Zo is er op basisscholen steeds meer aandacht voor vrij lezen, en groeit op het voortgezet onderwijs de aandacht voor Young Adult Literatuur als brug tussen jeugd- en volwassenliteratuur (Leesmonitor 2022c, Leesmonitor 2022h, Stichting Lezen 2022b). Positief en belangrijk is daarnaast dat in de plannen voor het nieuwe onderwijscurriculum een grotere plek wordt gevraagd voor leesmotivatie, en dat er in 2022 gestart is met het vernieuwen van het examenprogramma Nederlands (Curriculum.nu 2019, Engelshoven et al. 2020, Teunis 2022).
Duidelijk is dat in leesbevordering de letterensector en het onderwijs hand in hand moeten gaan. Dat is dan ook een belangrijk onderdeel van het leesoffensief waartoe in 2019 de Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad opriepen (Raad voor Cultuur et al. 2019). In 2020 luidden de
De toenmalige ministers van Onderwijs gaven in 2019 gevolg aan deze oproepen en zegden toe te werken aan een betere structurele verankering van leesvaardigheid in het onderwijs, het stimuleren van meer leesplezier en het opstellen van een actieagenda met maatschappelijke partners (Engelshoven et al. 2019, 2020). Sindsdien hebben er gesprekken en overleggen plaatsgevonden, zijn projecten opgestart of voortgezet, konden openbare bibliotheken gebruikmaken van een tijdelijke subsidieregeling en werden er ook
De begin 2022 aangetreden staatssecretaris Cultuur en Media Gunay Uslu schreef in mei 2022 in haar Hoofdlijnenbrief cultuur 2022 dat het kabinet blijft werken aan een toekomstbestendige bibliotheekvoorziening in elke gemeente, en dat de OCW-bewindslieden zich gezamenlijk blijven inzetten om op het gebied van leesbevordering de samenwerking tussen scholen, bibliotheken en de omgeving rond jongeren te versterken (Uslu 2022a). Ook in het Masterplan Basisvaardigheden van Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs Dennis Wiersma is veel aandacht voor het vergroten van de leesvaardigheid en -motivatie (Wiersma 2022). Eind 2022 werd dit geconcretiseerd en werd bekend dat beide bewindspersonen samen structureel ruim 60 miljoen euro gaan investeren in bibliotheken en leesbevordering. Gemeenten worden daarnaast
Impact van de coronacrisis
Tijdens de coronapandemie steeg het aandeel mensen dat las en de frequentie waarmee lezers lazen (KVB Boekwerk 2021d, 2022f, 2022g). Ook de markt eindigde in de plus: de boekafzet steeg
Dit is echter slechts een deel van het verhaal, want hoewel de markt pluste, profiteerde niet iedereen (KVB Boekwerk 2021a). Al jaren groeit het marktaandeel van het e-commercekanaal, maar deze ontwikkeling raakte in 2020 in een stroomversnelling. Webwinkels zagen hun omzet met 27,4 procent stijgen, terwijl fysieke winkels een verlies van 10,2 procent leden. Voor het eerst was de omzet van het e-commercekanaal (53 procent) daardoor groter dan die van fysieke winkels (47 procent) (KVB Boekwerk 2021b). In 2021 zette deze ontwikkeling door, en daalde het omzetaandeel van fysieke boekwinkels verder naar 42 procent (KVB Boekwerk 2022d). In 2022 is het omzetaandeel van fysieke boekwinkels daarentegen weer toegenomen. De omzet van fysieke boekwinkels steeg met 25 procent t.o.v. 2021, terwijl de omzet van het e-commercekanaal met 11 procent afnam. Fysieke winkels en e-commerce hadden daardoor beide een aandeel van 50 procent in de totale omzet van de boekenmarkt (KVB Boekwerk 2023).
Het is niet bekend hoeveel boekwinkels hierdoor
Naast fysieke boekwinkels hadden over het algemeen ook makers het moeilijk tijdens de coronacrisis. Zo waren er zeker in eerste instantie minder mogelijkheden om inkomsten uit
Dit alles komt boven op ontwikkelingen die de inkomenspositie van auteurs al langer onder druk zetten. Zo blijft de boekafzet de laatste jaren weliswaar stabiel, maar gaat er elk jaar een iets groter deel van de omzet naar anderstalige boeken en bestsellers (KVB Boekwerk 2019b). Ook dalen de leenrechtvergoedingen al jaren doordat er minder boeken uitgeleend worden (Lira 2021). Veel aandacht was er de laatste jaren daarbij voor de vergoedingen voor het toenemende aantal uitleningen via bibliotheken op scholen. Door een onderwijsvrijstelling in de Auteurswet moesten er bij deze uitleningen soms wel leenrechtvergoedingen worden afgedragen (als het uitgeleende boek in bezit was van de bibliotheek) en soms niet (als het uitgeleende boek in bezit was van de school). Dit leidde tot onduidelijkheid en een conflict. In juli 2022 zijn daarom door alle betrokkenen nieuwe afspraken gemaakt over onder meer een aanpassing van de Auteurswet. Het ministerie van OCW stelt voortaan jaarlijks 3,5 miljoen euro beschikbaar voor uitleningen via bibliotheken op school, naast eenmalig 6 miljoen euro compensatie voor makers voor misgelopen vergoedingen in voorgaande jaren (Auteursbond 2021, Auteursbond 2022, Stichting Lezen 2021, VOB 2022).
Aandeel literair-culturele segment en bestsellers
Deze cijfers van KVB Boekwerk laten zien dat de boekafzet elk jaar bestaat uit een groter aantal unieke titels. In 2021 werden er 610.000 unieke titels verkocht, waarvan 140.000 Nederlandstalig. Niettemin genereerden slechts 250 toptitels 22 procent van de totale Nederlandstalige boekomzet.
Bron: KVB Boekwerk
De digitalisering van de boekenmarkt biedt voor auteurs eveneens uitdagingen, bijvoorbeeld door de opkomst van streaming- en abonnementsdiensten voor e-books en luisterboeken. Deze platforms bepalen hoeveel elke uitgever en auteur krijgt uitbetaald, maar hierover bestaat nog lang niet altijd
Een negatief effect heeft de coronapandemie verder op de leesvaardigheid van scholieren. Ten opzichte van eerdere cohorten hadden basisschoolscholieren na anderhalf schooljaar met lockdowns een achterstand van zeven weken bij begrijpend lezen. In het voortgezet onderwijs bedroeg de achterstand in leesvaardigheid (in het Nederlands) gemiddeld 27 weken, oplopend tot een volledig schooljaar voor vmbo-leerlingen (Leesmonitor 2022f).
Ook op bibliotheken had de coronapandemie
Om zo goed mogelijk door de coronacrisis te komen, initieerde de letterensector talloze campagnes en nieuwe (digitale) initiatieven. Daarnaast werden diverse steunmaatregelen opgetuigd. De Auteursbond stelde vanuit het Steunfonds Rechtensector drie steunregelingen voor auteurs beschikbaar (Auteursbond 2020a, 2020b). Het Letterenfonds gaf mede vanuit de rijkssteunpakketten voor cultuur verschillende steunmaatregelen vorm. Deze waren gericht op onder andere auteursoptredens, lees- en schrijfprogramma’s op scholen, campagnes ter bevordering van het lezen, vertalingen, risicodragende literaire uitgaven, fysieke boekwinkels en ontwikkeltrajecten van auteurs voor het (blijven) bereiken van nieuw of bestaand publiek. Met deze tijdelijke steunmaatregelen was in 2020 en 2021 een bedrag van respectievelijk 2,8 en 14,9 miljoen euro gemoeid (Nederlands Letterenfonds 2021a, 2021b, 2022a).
Waar in het bovenstaande de nadruk lag op de negatieve impact van de coronacrisis, ziet de letterensector ook positieve gevolgen. Er werd meer gelezen én meer voorgelezen (Leesmonitor 2021d). De waarde en het belang van boeken, van de bibliotheek en van de (lokale) fysieke boekwinkel werd eens te meer bevestigd. Innovatie kwam in een stroomversnelling en de samenwerking en collectiviteit binnen de sector werden gesterkt.
Diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie in de letteren
Tegen de achtergrond van onder meer de Black Lives Matter-beweging en de invoer van de Code Diversiteit & Inclusie werd er in de letterensector in 2021
Dát de letterensector te weinig divers is lijkt algemeen te worden erkend en is
Volgens gesprekspartners is het bewustzijn van de noodzaak om actie te ondernemen op het punt van diversiteit in 2021 sterk toegenomen. Eén van die acties is het krijgen van meer inzicht in de stand van zaken op het gebied van diversiteit en inclusie binnen de letteren. Begin 2022 publiceerde KVB Boekwerk daarom een eerste verkennend onderzoek naar waar het boekenvak staat op het gebied van
Ook in de bibliotheeksector wordt
Naast onderzoek is echter vooral het ondernemen van actie van belang. Vele organisaties in de keten hebben ambities uitgesproken om bij te dragen aan een inclusievere letterensector, of hebben daartoe al stappen gezet. Daarnaast zijn er tal van organisaties en initiatieven die hier in het bijzonder een grote en waardevolle rol in spelen. KVB Boekwerk verzamelde begin 2022 31 Nederlandse initiatieven die zich inzetten voor diversiteit en inclusie in het boekenvak (KVB Boekwerk 2022c). Voor een divers en inclusief (kinder)boekenaanbod kunnen boekkopers bijvoorbeeld terecht bij boekwinkel EduCulture, of zij kunnen een inclusief boekenabonnement afsluiten bij Books by Ani. Dit diversere boekenaanbod is onder meer afkomstig van uitgeverijen als Rose Stories, Uitgeverij Wilde Haren of Uitgeverij Pluim in samenwerking met de podcast Dipsaus. Organisaties als Alphabet Street (‘gilde voor Zwarte (beeld)taalkundigen’), denktank De Tank (‘redactie en denktank van kleur’), Poetry Circle (‘hét landelijk platform voor schrijvende performers en performende schrijvers’) en El Hizjra (‘literaire bruggenbouwer tussen Nederland en de Arabischtalige wereld’) zetten zich daarnaast in voor een diverse groep auteurs, en verbinden hen met elkaar of met publiek.
Innovatie binnen en buiten het boek
Mede als gevolg van digitalisering hebben er binnen domeinen als Muziek, Games en Audiovisueel de afgelopen jaren grote veranderingen plaatsgevonden in productie, distributie en consumptie. In het boekenvak is dit minder het geval. Papieren boeken vormen nog altijd 92 procent van de totale boekafzet, en ongeveer de helft van deze boeken wordt verkocht in fysieke boekwinkels (KVB Boekwerk 2022d).
Toch vindt er rondom het papieren boek op allerlei manieren innovatie plaats. Zo wordt er geïnnoveerd met nieuwe manieren om boeken en lezers elkaar te laten vinden en werd er in 2020 in het kader van het zogenoemde ‘Deltaplan voor het boekenvak’ nagedacht over meer efficiency en kostenbesparing in de keten. Dit resulteerde in zes vernieuwingsprojecten en een onderzoeksproject, waarvan er enkele inmiddels zijn afgerond (KVB Boekwerk 2021c, 2022a). Een interessant project hiervan betreft de Themacodering, die CB sinds 1 januari verplicht voor Nederlandstalige A-boeken. Deze Themacodering maakt het mogelijk om boeken
Met deze codering kunnen boekhandels of bibliotheken dan ook veel specifieker aanbevelingen doen, of kunnen lezers
Ook wordt gewerkt aan verduurzaming van boekproductie en -distributie. Zo zoeken uitgevers naar manieren om boeken zo duurzaam mogelijk te laten drukken en oplages te optimaliseren (Klein Lankforst 2019, Dessing 2022a, GAU 2022) en slaan distributeurs slagen op het gebied van verpakkingsmateriaal en vervoer (zie bijvoorbeeld Bol.com z.j., CB z.j.b). Ook zetten steeds meer boekhandels duurzame stappen (Dessing 2022b).
Een recente en veelbesproken vorm van innovatie was de aankondiging van NBD Biblion in maart 2022 dat boekbesprekingen voortaan door kunstmatige intelligentie geschreven zouden worden, die daarmee de huidige 700 menselijke recensenten vervangt. Hoewel deze software boekinformatie sneller beschikbaar kan maken voor bibliotheken, zijn er zorgen over de kwaliteit van de kunstmatige teksten en de gevolgen daarvan voor bibliotheekcollecties en de kennis over boeken (Jong 2022).
Een vorm van innovatie die niet vanuit de boekenbranche, maar vanuit lezers is ontstaan, is BookTok. Dit is een community binnen het platform TikTok, waarin gebruikers video’s maken over boeken die ze gelezen hebben of tips die ze willen delen. BookTok is vooral onder jongeren erg populair, en het lijkt erop dat zij hierdoor ook meer gaan lezen. Vooral Engelstalige boeken zijn hierbij populair (zie bijvoorbeeld Bakker 2021).
Ook buiten het traditionele boek vindt innovatie plaats, bijvoorbeeld op het gebied van digitaal lezen en digitale literatuur. Zo hadden de meeste inzendingen op de longlist van innovatieprijs Renew the Book 2022 te maken met digitaal lezen, waaronder de uiteindelijke winnaar
Naast digitale literatuur is ten slotte ook gesproken literatuur in opmars. Het ontstaan van podcasts en luisterboeken is geen recente ontwikkeling, maar hun snel toegenomen populariteit is dat wel. Zo verelfvoudigde het aantal via de bibliotheek gedownloade luisterboeken tussen 2015 en 2021, en steeg het aandeel mensen dat wel eens podcasts luistert van 28 procent in mei 2019 naar 49 procent in juni 2022 (CBS 2022b, Zigt 2021, Markteffect 2022). Een andere vorm van gesproken literatuur biedt het werk van spoken word-artiesten en voordrachtskunstenaars. Hoewel ook voordrachtskunst zeker niet nieuw is, is het wel een discipline die steeds meer in de belangstelling staat. Sinds 2018 kunnen deze makers zich bijvoorbeeld aansluiten bij De Schrijverscentrale, en vanaf 2021 kunnen zij voor het eerst structureel subsidie aanvragen bij het Nederlands Letterenfonds. In 2022 opende het fonds daarnaast een nieuwe subsidieregeling voor ‘makers buiten het boek’ (Nederlands Letterenfonds 2020, 2022b).
Gebruik van de digitale bibliotheek
Het gebruik van de landelijke digitale openbare bibliotheek is de afgelopen jaren gestegen, en groeide met name fors tijdens de coronapandemie. De cijfers in de figuren hieronder betreffen enkel licenties en uitleningen via het reguliere kanaal, en zijn dus exclusief tijdelijke campagnes als de VakantieBieb of ThuisBieb.
Bron: CBS en KB
Wat willen we verder weten over het domein Letteren?
Zoals gezegd kent het domein Letteren een uitgebreide kennisinfrastructuur, en wordt er vanuit alle schakels in de keten al veel en regelmatig onderzoek gedaan. Een wens die in gesprekken voor deze analyse benoemd werd, is evenwel meer inzicht in en duiding van regionale data. Hoe verschilt de letterenconsumptie per regio, en hoe kunnen bijvoorbeeld de markt en leesbevorderingsactiviteiten daarop inspelen? In oktober 2022 zijn hierover data toegevoegd in het Dashboard van de Cultuurmonitor. Daarnaast bevat ook de Regionale Cultuurmonitor van de Boekmanstichting en Atlas Research een hoofdstuk over regionale spreiding in de letteren (Berg et al. 2022).
Een wens voor de Cultuurmonitor als geheel is daarnaast om vergelijkingen te maken en te tonen tussen verschillende domeinen binnen de culturele sector. Die laten zien hoe en waar domeinen aan elkaar raken en bieden de mogelijkheid om geïnspireerd te raken door of te leren van praktijken in andere domeinen.
Tot slot zou in de toekomst ook de internationale context meer betrokken kunnen worden. Zo zou het zinvol zijn om internationale activiteiten, vertalingen van en naar het Nederlands en eventuele veranderingen hierin als gevolg van de coronacrisis in kaart te brengen. Daarnaast zou een vergelijking tussen de Nederlandse letterensector met het buitenland net als een vergelijking met andere domeinen mogelijk inspiratie en nieuwe inzichten kunnen bieden.
Meer weten over het domein Letteren?
Bekijk meer data over het domein Letteren in het dashboard van de Cultuurmonitor.
Het domein Letteren kent verschillende monitoren die veel informatie over de sector bevatten, zoals de Leesmonitor van Stichting Lezen, Bibliotheekinzicht van de KB en de Markt-, Makers-, Uitgevers-, Boekverkopers– en Lezersmonitor van KVB Boekwerk.
Meer literatuur over het domein Letteren is ook te vinden in de kennisbank van de Boekmanstichting.
Lees eerdere versie van deze tekst terug uit december 2020 , november 2021 , maart 2022 en augustus 2022 terug.
Literatuur
Auteursbond (2020a) ‘Steunregelingen auteurs in september beschikbaar’. Op: www.auteursbond.nl, 14 juli.
Auteursbond (2020b) ‘Meer coronacompensatie voor auteurs nodig’. Op: www.auteursbond.nl, 12 november.
Auteursbond (2021) ‘Minister, neem de regie: jeugdboekenschrijvers voeren actie voor eerlijke leenvergoedingen’. Op: www.auteursbond.nl, 1 juli.
Auteursbond (2022) ‘Misgelopen leenrecht jeugdboekenmakers gecompenseerd’. Op: www.auteursbond.nl, 11 juli.
Bahara, H. (2021) ‘Zaïre Krieger over The Hill We Climb: “Als je geen ervaring hebt met spoken word, kun je deze zinnen niet vertalen”’. Op: www.volkskrant.nl, 2 september.
Bakker, B. (2021) ‘Kijk nou eens: jongere leest boek, juist dóór TikTok’. Op: www.volkskrant.nl, 16 september.
Becker, S. (2021) ‘Uitgeverijen stellen nieuwe boektitels wekenlang uit’. Op: www.trouw.nl, 14 januari.
Berg, N. van den et al. (2022) Regionale cultuurmonitor: editie 2022. Amsterdam: Atlas Research en Boekmanstichting.
Bibliotheeknetwerk (z.j.a) ‘Pluriforme en inclusieve bibliotheekcollecties’. Op: www.bibliotheeknetwerk.nl.
Bibliotheeknetwerk (z.j.b) ‘Lezen en innovatie in de boekenketen’. Op: www.bibliotheeknetwerk.nl.
Bibliotheeknetwerk (2020) ‘Subsidieregeling Leesoffensief’. Op: www.bibliotheeknetwerk.nl, 7 oktober.
Bibliotheeknetwerk (2022) ‘Dashboard bibliotheekleden’. Op: www.bibliotheeknetwerk.nl, 2 februari.
Bol.com (z.j.) ‘Bol.com & verantwoord ondernemen’. Op: duurzaamheid.bol.com.
Bossche, S. van den en A. Klomberg (2020) Jeugdliteratuur door de lens van etnisch-culturele diversiteit. Amsterdam: Stichting Lezen.
Braber, H. van den (et al.) (2021) Naar een versterking van de veerkracht van de boekenwereld na COVID-19. Utrecht: Universiteit Utrecht.
Bruijn, Y. de en J. Mesman (2022) Diversiteit en collectievorming bij de Bibliotheek op school. Amsterdam: Stichting Lezen.
Buitenhuis, M. (2021) ‘Ubisoft en de Leescoalitie slaan de handen ineen’. Op: www.pixelvault.nl, 11 augustus.
CB (z.j.a) ‘De introductie van het internationale Thema in het Nederlandse boekenvak’. Op: www.cb.nl.
CB (z.j.b) ‘Samen duurzaam’. Op: www.cb.nl.
CBS (2021) ‘Bijna 900 winkels minder in 2020’. Op: www.cbs.nl, 20 april.
CBS (2022a) ‘Voor het eerst sinds jaren weer meer winkels’. Op: www.cbs.nl, 3 mei.
CBS (2022b) Landelijke digitale openbare bibliotheek, 2015-2021. Den Haag/Heerlen: Centraal Bureau voor de Statistiek.
CBS (2022c) ‘Openbare bibliotheken’. Op: opendata.cbs.nl, 28 juli.
Curriculum.nu (2019) Samen bouwen aan het primair en voortgezet onderwijs van morgen. S.l.: Curriculum.nu.
Dalen, G. van (2021) ‘Column Gerlien van Dalen: update Leesoffensief’. Op: www.tijdvooreenleesoffensief.nl.
De Schoolschrijver (z.j.) ‘Ons verhaal’. Op: www.deschoolschrijver.nl.
De Schrijverscentrale (z.j.) ‘Wat we doen’. Op: www.deschrijverscentrale.nl.
De Schrijverscentrale (2022) Bestuursverslag 2021. Amsterdam: De Schrijverscentrale.
Dera, J. (2019) De praktijk van de leeslijst: een onderzoek naar de inhoud en waardering van literatuurlijsten voor het schoolvak Nederlands op havo en vwo. Amsterdam: Stichting Lezen.
Dessing, M. (2018) ‘Exit NUR, enter Thema – het boekenvak krijgt nieuw classificatiesysteem (Boekblad)’. Op: maartendessing.blogspot.com, 28 december.
Dessing, M. (2022a) ‘Duurzaamheid bij uitgeverijen: “Het heeft niet altijd zin om harde eisen te stellen”’. Op: www.boekblad.nl, 29 juni.
Dessing, M. (2022b) ‘Duurzaamheid leeft bij steeds meer boekhandels’. Op: www.boekblad.nl, 30 juni.
Dood, C., J. Gubbels en E. Segers (2020) Pisa-2018 de verdieping: leesplezier, zelfbeeld bij het lezen, leesgedrag en leesvaardigheid en de relatie daartussen. Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands.
Engelshoven, I. van en A. Slob (2019) Kamerbrief over Leesoffensief. Den Haag: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Engelshoven, I. van en A. Slob (2020) Kamerbrief over stand van zaken Leesoffensief. Den Haag: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Europees Parlement en Raad van de Europese Unie (2019) Richtlijn (EU) 2019/790 van het Europees Parlement en de Raad van 17 april 2019 inzake auteursrechten en naburige rechten in de digitale eengemaakte markt en tot wijziging van Richtlijnen 96/9/EG en 2001/29/EG. Brussel: Europees Parlement en Raad van de Europese Unie.
FEP (2021) One year after: consequences of the COVID-19 crisis on the book market – an overview of 2020. Brussel: Federation of European Publishers.
FEP (2022) European Book Market Statistics 2021-2022. Brussel: Federation of European Publishers.
GAU (2022) ‘GAU en duurzaamheid’. Op: www.algemene-uitgevers.nl, 13 december.
Götz, G. (et al.) (2020) ‘When local bookshops close, more people give up reading’. Op: blogs.lse.ac.uk, 20 oktober.
Gommers, K. (2022) ‘Bibliotheken sluiten zich aan bij landelijke campagne Warme Kamers’. Op: www.bibliotheeknetwerk.nl, 27 oktober
Gubbels, J. (et al.) (2019) Resultaten PISA-2018 in vogelvlucht. Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands.
Hoenders, J. en W.X. van der Linden (2021) ‘Ouderenbond wil dat gele vaccinatieboekje tijdelijk geldt als coronapas: “Zo kunnen ook niet-digitaal vaardigen blijven meedoen”’. Op: eenvandaag.avrotros.nl, 25 september.
Jong, L. de (2022) ‘Bibliotheek kiest voortaan boeken op basis van computerrecensie’. Op: www.volkskrant.nl, 11 maart.
KB (2021a) ‘Wendbare bibliotheken pasten dienstverlening in coronatijd snel aan’. Op: www.kb.nl, 8 juli.
KB (2021b) ‘Bibliotheken in crisistijd’. Op: www.bibliotheekinzicht.nl.
KB (2021c) ‘Corona’s financiële impact op de bibliotheeksector’. Op: www.bibliotheeknetwerk.nl.
KB (2021d) Databestand gegevenslevering WSOB 2020 – openbare bibliotheken. Den Haag: Koninklijke Bibliotheek.
KB (2022a) ‘Activiteiten en evenementen in de bibliotheek’. Op: www.bibliotheeknetwerk.nl, 28 juli.
KB (2022b) ‘Bibliotheeklocaties en -faciliteiten’. Op: www.bibliotheeknetwerk.nl, 28 juli.
KB (2022c) ‘Diversiteit in de bibliotheek’. Op: www.bibliotheeknetwerk.nl, 28 juli.
Klein Lankforst, M. (2019) ‘Van bos tot boekenkast: zo maken we de boeken van De Correspondent duurzaam’. Op: www.decorrespondent.nl, 20 mei.
Koolen, C.W. (2018) Reading beyond the female: the relationship between perception of author gender and literary quality. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam (proefschrift).
Koren, T. en C. Delhaye (2019) ‘Depoliticising literature, politicising diversity: ethno-racial boundaries in Dutch literary professionals’ aesthetic repertoires’. In: Identities, jrg. 26, nr. 2, 184-202.
KVB Boekwerk (2018) ‘Wie is de lezer?: tien jaar consumentenonderzoek naar lezen van boeken’. Op: www.kvbboekwerk.nl, 21 november.
KVB Boekwerk (2019a) ‘Andere inkomsten van auteurs’. Op: www.kvbboekwerk.nl, 22 november.
KVB Boekwerk (2019b) ‘Royalty’s en de inkomenspositie van auteurs’. Op: www.kvbboekwerk.nl, 22 november.
KVB Boekwerk (2021a) ‘Een jaar van winnaars en verliezers’. Op: www.kvbboekwerk.nl, 21 januari.
KVB Boekwerk (2021b) ‘Verkoopcijfers 2020’. Op: www.kvbboekwerk.nl, 17 maart.
KVB Boekwerk (2021c) ‘Werkwijze en besluitvorming Deltaplan’. Op: www.kvbboekwerk.nl, 1 juli.
KVB Boekwerk (2021d) ‘Nederlander leest meer voor plezier in coronajaar’. Op: www.kvbboekwerk.nl, 23 juli.
KVB Boekwerk (2021e) ‘Meer auteurs delen royalty’s’. Op: www.kvbboekwerk.nl, 16 december.
KVB Boekwerk (2022a) ‘Afronding van het Deltaplan Programma’. Op: www.kvbboekwerk.nl, 17 februari.
KVB Boekwerk (2022b) Diversiteit en inclusie in de boekenmarkt: een verkennend onderzoek. Amsterdam: KVB Boekwerk.
KVB Boekwerk (2022c) Inclusie(f) op eigen initiatief. Amsterdam: KVB Boekwerk.
KVB Boekwerk (2022d) ‘Verkoopcijfers 2021’. Op: www.kvbboekwerk.nl, 15 maart.
KVB Boekwerk (2022e) ‘Weinig docenten staan achter verplichte leeslijst’. Op: www.kvbboekwerk.nl, 20 april.
KVB Boekwerk (2022f) ‘Hoe leesgedrag is veranderd door corona’. Op: www.kvbboekwerk.nl, 2 juni.
KVB Boekwerk (2022g) ‘Leesfrequentie stabiel sinds corona’. Op: www.kvbboekwerk.nl, 1 juli.
KVB Boekwerk (2022h) ‘Uitgeversmonitor 2021’. Op: www.kvbboekwerk.nl, 16 juni.
KVB Boekwerk (2022i) ‘Makersmonitor 2021’. Op: www.kvbboekwerk.nl, 8 december.
KVB Boekwerk (2023) ‘Verkoopkanalen in 2022’. Op: www.kvbboekwerk.nl, 26 januari.
Leescoalitie (2020) Oproep tot een ambitieus leesoffensief. Amsterdam: Leescoalitie.
Leesmonitor (2021a) ‘Schrijverstournee bereikt 10.000 jongeren’. Op: www.lezen.nl, 22 februari.
Leesmonitor (2021b) ‘Leesplezier daalt met leeftijd’. Op: www.lezen.nl, 3 maart.
Leesmonitor (2021c) ‘Lezen minder in trek dan andere media-activiteiten’. Op: www.lezen.nl, 3 maart.
Leesmonitor (2021d) ‘Ouders lezen vaker voor tijdens coronacrisis’. Op: www.lezen.nl, 8 juni.
Leesmonitor (2021e) ‘BoekStart stimuleert de taalontwikkeling’. Op: www.lezen.nl, 28 oktober.
Leesmonitor (2022a) ‘12.500 jongeren brengen stem uit voor Jonge Jury’. Op: www.lezen.nl, 21 februari.
Leesmonitor (2022b) ‘Ruim 30.000 brugklassers doen mee aan voorleeswedstrijd Read2Me!’. Op: www.lezen.nl, 21 februari.
Leesmonitor (2022c) ‘Basisscholen maken vooral tijd voor vrij lezen en voorlezen’. Op: www.lezen.nl, 20 april.
Leesmonitor (2022d) ‘Ruim 97.000 leerlingen krijgen junior-editie van Nederland Leest’. Op: www.lezen.nl, 20 april.
Leesmonitor (2022e) ‘De Bibliotheek op school steeds meer in zwang’. Op: www.lezen.nl, 14 juli.
Leesmonitor (2022f) ‘Leesprestaties lopen terug in coronatijd’. Op: www.lezen.nl, 6 oktober.
Leesmonitor (2022g) ‘De Bibliotheek op school stimuleert het lezen’. Op: www.lezen.nl, 13 oktober.
Leesmonitor (2022h) ‘Young Adult Literatuur mag vaak op de leeslijst’. Op: www.lezen.nl, 13 oktober
Leesmonitor (2022i) ‘Helft basisscholen doet mee aan Voorleeswedstrijd’. Op: www.lezen.nl, 13 oktober.
Lira (2021) Jaarverslag 2020. Hoofddorp: Stichting Lira.
Markteffect (2022) ‘Populariteit podcasts blijft toenemen, bijna 7 miljoen luisteraars in Nederland’. Op: www.markteffect.nl, 13 juli.
Nagelhout, E. en C. Richards (2020) Rapportage boekenbranche meting 53: 2e reguliere meting van 2020. Bilthoven: Stichting Marktonderzoek Boekenvak.
Nieuwsuur (2021) ‘We kopen meer boeken, toch krijgen handelaren miljoenensteun’. Op: www.nos.nl, 19 september.
Nederlands Letterenfonds (2020) Beleidsplan 2021-2024. Amsterdam: Nederlands Letterenfonds.
Nederlands Letterenfonds (2021a) ‘Corona updates’. Op: www.letterenfonds.nl.
Nederlands Letterenfonds (2021b) Jaarverslag 2020. Amsterdam: Nederlands Letterenfonds.
Nederlands Letterenfonds (2022a) Jaarverslag 2021. Amsterdam: Nederlands Letterenfonds.
Nederlands Letterenfonds (2022b) ‘Nieuwe subsidieregeling: makers buiten het boek’. Op: wwww.letterenfonds.nl, 7 oktober.
Noordduijn, M. (2020) ‘“Laten we lezen weer omarmen”’. In: Lezen, jrg. 15, nr. 1, 4-6.
NVPI (2022) ‘Auteursrechtrichtlijn’. Op: www.nvpi.nl, 28 april.
Raad voor Cultuur en Onderwijsraad (2019) Lees! Een oproep tot een leesoffensief. Den Haag: Raad voor Cultuur en Onderwijsraad.
Renew the Book 2022 (2022) ‘Deze vijf inzendingen staan op de longlist van Renew the Book 2022’. Op: www.renewthebook.com, 14 september.
Richards, C. en E. Nagelhout (2021) Rapportage boekenbranche meting 55: 1e reguliere meting van 2021 naar het kopen, lezen en lenen van boeken. Bilthoven: Stichting Marktonderzoek Boekenvak.
Robbers, P. (2020) ‘Thema-codes? Nuttig!’. Op: www.cb.nl, 13 oktober.
Saha, A. en S. van Lente (2020) Rethinking ‘diversity’ in publishing. London: Goldsmiths, University of London.
Stichting Lezen (2021) ‘Passend systeem leenrecht schoolbibliotheek noodzakelijk’. Op: www.lezen.nl, 1 juli.
Stichting Lezen (2022a) ‘Bibliotheek gratis voor iedereen onder 18 jaar’. Op: www.lezen.nl, 24 februari.
Stichting Lezen (2022b) ‘Mag young adult-literatuur op de leeslijst? De meeste docenten zeggen “ja”!’ Op: www.lezen.nl, 19 september.
Stichting Lezen (2022c) ‘Stevige impuls leesbevordering via Masterplan basisvaardigheden’. Op: www.lezen.nl, 27 september.
Teunis, B. (2022) ‘Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s’. Op: www.slo.nl, 10 november.
Uslu, G. (2022a) Hoofdlijnenbrief cultuur 2022: herstel, vernieuwing en groei. Den Haag: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Uslu, G. (2022b) De kracht van creativiteit: cultuur midden in de samenleving. Den Haag: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Uslu, G. (2022c) Een abonnement op de hele wereld: versterken van het stelsel van openbare bibliotheken. Den Haag: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
VOB, SPN en KB (2021) Netwerkagenda openbare bibliotheekvoorzieningen 2021-2023. Utrecht, Assen en Den Haag: Vereniging van Openbare Bibliotheken, Stichting Samenwerkende POI’s Nederland en Koninklijke Bibliotheek.
VOB (2022) ‘Leenrechtvergoeding uitleningen dBos’. Op: www.debibliotheken.nl, 19 juli.
Wennekers, A., F. Huysmans en J. de Haan (2018) Lees:tijd: lezen in Nederland. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
Wiersma, D. (2022) Masterplan basisvaardigheden. Den Haag: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Zigt (2021) ‘Hier vliegen wat cijfers om je oren: de podcastluisteraar in cijfers’. Op: www.zigt.nl, 23 juni.
Gesprekspartners
In 2021 hebben we de volgende personen gesproken ten behoeve van informatieverzameling voor de ontwikkeling van deze domeinpagina:
- Eveline Aendekerk (CPNB)
- Niels Bakker (Stichting Lezen)
- Joris de Bruin (CPNB)
- Annemiek van de Burgt (KB)
- Martijn David (Groep Algemene Uitgevers)
- Klaas Gravesteijn (Vereniging van Openbare Bibliotheken)
- Marcel Hooft van Huysduynen (Auteursbond)
- Annemiek Neefjes (De Schoolschrijver)
- Marjolein Oomes (KB)
- Tiziano Perez (Letterenfonds)
- Jurriaan Rammeloo (KVB Boekwerk)
- Anne Schroën (Koninklijke Boekverkopersbond)
- Mathijs Suidman (CB)
- Annemarie van Toorn (Auteursbond)
- Roos Wolters (Stichting Lezen)
- Anne Zeegers (De Schrijverscentrale)
Verantwoording beeld
Bibliotheek Broederenkerk in Zutphen / Fotografie: Lisa Maatjens