Inleiding en kerncijfers
Design is een veelzijdig domein en kent allerlei tussenvormen en overlappingen met andere sectoren – zowel binnen als buiten het culturele veld. Een strikte afbakening van het domein Design in de Cultuurmonitor is daarom onmogelijk dan wel onwenselijk, blijkt uit gesprekken met de sector en eigen onderzoek naar
Tegelijkertijd maakt design beleidsmatig deel uit van de bredere ontwerpsector, waar ook architectuur en digitale cultuur onder vallen, en van de
Onderstaande visualisaties bevatten data over het aantal banen in design als culturele deelsector, het aantal designers in de gehele arbeidsmarkt, de subsidies voor vormgeving vanuit het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de verdeling van subsidies van het Stimuleringsfonds per discipline. Via de tabbladen boven elke figuur kan gewisseld worden tussen de verschillende grafieken. Daarnaast zijn op de domeinpagina Ontwerp overkoepelende data te vinden over bijvoorbeeld de omzet van zpp’ers en ontwerpbureaus.
Arbeidsmarkt
Bron: CBS en Monitor Creatieve Industrie
Subsidies Stimuleringsfonds Creatieve Industrie
Bron: Stimuleringsfonds Creatieve Industrie
Trends en ontwikkelingen
Een groeiende en vitale arbeidsmarkt
Het is een van de belangrijkste conclusies van de Monitor Creatieve Industrie 2019: het aantal banen in de creatieve industrie was het sterkst toegenomen in de designsector. In drie jaar tijd waren er ruim 12.000 banen bij gekomen.
Ook in de laatste Monitor Creatieve Industrie 2021 is design nog steeds de snelst groeiende bedrijfstak: van 31.300 banen in 2017 naar 42.800 banen in 2020 (zie de figuur ‘Aantal banen in design als culturele deelsector’). Het gaat hierbij om álle banen binnen de bedrijfstak design: van creatievelingen tot ondersteunend personeel. Omdat design zich zowel binnen als
Voor de brede arbeidsmarkt brengt het CBS bijvoorbeeld creatieve beroepsgroepen in kaart, waarbij design wordt geschaard onder de
Inclusief design
Het groeiende maatschappelijke bewustzijn onder designers zorgt ook voor een groeiende belangstelling voor inclusief ontwerp. Ontwerp dat toegankelijk en bruikbaar is voor iedereen. Hoewel diversiteit en inclusie een maatschappijbreed thema vormen, wordt het leveren van een actieve bijdrage aan inclusie juist van creatieve disciplines zoals design verwacht. Het ontwerpvak dringt immers door tot in alle haarvaten van de maatschappij, stelt ook de BNO in haar statement over inclusiviteit (BNO 2020).
Design wordt vaak gedreven door persoonlijke fascinaties. Daardoor zijn het in de praktijk vooral individuele ontwerpers die actief inclusie, racisme of andere vormen van uitsluiting aankaarten met hun werk, zo stelt designjournalist Jeroen Junte. Ook is het daarbij belangrijk om gelijkwaardige ruimte te geven aan bijvoorbeeld ontwerpers van kleur, uit de LHBTIQA+-gemeenschap, of met een beperking. Daarbij is het van doorslaggevend belang dat zij niet enkel opdrachten krijgen die voortvloeien uit hun achtergrond, en juist als gelijkwaardige professionals worden opgenomen in het ontwerpveld (Junte 2020).
Cross-overs en interdisciplinair werken
Doordat designers een ontwerp in toenemende mate benaderen met een bewustere houding, worden ook de meer overkoepelende, maatschappelijke processen in ogenschouw genomen. Het werkveld van designers verbreedt hierdoor. Daarmee neemt het belang van externe expertise toe, omdat designers vaak kennis van anderen nodig hebben om hun idee te realiseren. Cross-overs tussen design en andere sectoren vinden daarom vaker plaats, zo blijkt ook uit gesprekken met het designveld. Materiaalontwerpers zoeken contact met biologen, social designers werken samen met antropologen en designers in de brede zin van het woord worden steeds meer betrokken bij innovatiegebieden zoals nanotechnologie of energietransitie. Bij de jonge generatie designers lijkt het denken in disciplines of hokjes bovendien weg te vallen, wat het ontstaan van interdisciplinaire samenwerkingen bevordert.
Ook kunnen designers een ontwerpvraag vanuit verschillende perspectieven benaderen en helpen een antwoord te vinden op conflicten daarbinnen. Onderzoeker Nynke Tromp legt uit dat hedendaagse ontwerpers daarom een cruciale rol te vervullen hebben in het aanpakken van complexe maatschappelijke vraagstukken, bijvoorbeeld rondom de impact van ons consumptiepatroon op klimaatverandering. Binnen een veelzijdig team is het volgens Tromp namelijk de ontwerper die de sleutel vormt tot interdisciplinair denken (Tromp 2015).
Richard van der Laken, creatief directeur van What Design Can Do, benadrukt net als Tromp dat juist ontwerpers hun kwaliteiten goed in kunnen zetten bij oplossingen voor bijvoorbeeld het klimaatprobleem. ‘Ontwerpers kunnen een systeemverandering teweegbrengen door praktische oplossingen te bedenken om de hele productieketen te verduurzamen’, zo stelt hij. Als voorbeeld van interdisciplinaire samenwerkingen wordt de Clean Energy Challenge in 2018 genoemd. Daarbij ontwikkelden designers, architecten en techneuten bijvoorbeeld ‘artistieke zonnepanelen die een heel gebouw kunnen bedekken, gemarmerde bouwstenen van gerecycled plastic en aantrekkelijk vormgegeven lampen die energie uit planten halen’ (Meulen 2021, 20).
Duurzaamheid
Zoals hierboven ook naar voren is gekomen, is duurzaamheid een belangrijk thema binnen de designsector. Niet voor niets stond duurzaamheid in 2019 centraal bij onder andere de Dutch Design Awards en de Milan Design Week (Junte 2019a en 2019b). En het meest besproken duurzaamheidsontwerp van Nederlandse bodem is waarschijnlijk The Ocean Cleanup van uitvinder Boyan Slat. Een werkelijk duurzaam design gaat tegenwoordig echter niet alleen over een materiaal dat gebruikt wordt, maar over de hele keten die achter de totstandkoming van een ontwerp schuilt. Duurzaamheid en de hierboven genoemde trend van cross-overs en interdisciplinair werken zijn daarom onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Dat de duurzaamheidsgedachte breed leeft in de designsector is ook terug te zien in verschillende andere ontwikkelingen. Designers experimenteren steeds meer met nieuwe, organische materialen (zoals mycelium of bananenleer) en sluiten aan bij het wereldwijde streven naar hergebruik en circulariteit. Zo brengt Fashion for Good – dat met haar innovatieplatform tot doel heeft het hele mode-ecosysteem te verduurzamen – tal van dit soort innovators op het gebied van grondstoffen en recycling in de mode-industrie bij elkaar voor nieuwe samenwerkingen.
In 2022 staat tijdens de Dutch Design Week het thema Get Set… We’re on a mission! centraal en laten ontwerpers wederom een sterk gevoel van urgentie zien. Concrete acties, oplossingen en betekenisvolle samenwerkingen voor allerlei problemen die onze maatschappij toekomen stonden in dat jaar centraal op de Dutch Design Week, met als achterliggende gedachte dat we samen een betere (en duurzamere) toekomst kunnen creëren (DDW 2022).
Wat willen we verder weten over het domein Design?
De veelzijdigheid en grenzeloosheid van design maken het een buitengewoon dynamisch domein, wat de monitoring van data binnen de Cultuurmonitor logischerwijs compliceert. Zo zijn de huidige cijfers over de arbeidsmarkt – afkomstig van de Monitor Creatieve Industrie en het CBS – niet verenigbaar vanwege de verschillende reikwijdten en datacategorieën. Om een sluitend beeld van bijvoorbeeld de arbeidsmarkt van de designsector te kunnen schetsen zouden eenduidige cijfers nodig zijn, die zich bovendien uitstrekken over de andere sectoren waarin design actief is – denk aan de handel, industrie en zorg. Ook zou het waardevol zijn om de impact van de coronacrisis op de designsector in kaart te brengen, zodra daar relevante cijfers voor beschikbaar zijn.
Uit de gevoerde gesprekken blijkt daarnaast dat de infrastructuur voor het designveld op bepaalde aspecten gebrekkig is: zo zijn er weinig presentatieplekken of instellingen voor design, en is er onvoldoende aansluiting tussen opdrachtgevers en designers. Het doel voor toekomstige updates is dan ook om meer (cijfermatig) inzicht te geven in deze infrastructuur, zodat de zwakke punten binnen het veld zichtbaar worden.
Meer weten over het domein Design?
Bekijk meer data over het domein Design in het dashboard van de Cultuurmonitor.
Meer literatuur over het domein Design is ook te vinden in de kennisbank van de Boekmanstichting.
Literatuur
BNO (2020) ‘De BNO en inclusiviteit’. Op: www.bno.nl, 18 juni.
CBS (2021) ‘Kunstenaars en werkenden in overige creatieve beroepen, 2017/2019’. Op: www.cbs.nl, 7 juni.
DDW (2018) ‘Trends at #DDW17: De voedselformule van de toekomst – upcycling, eetbaar plastic en DIY-groenten’. Op: www.ddw.nl, 5 april.
Dijksterhuis, E. (2020a) ‘Free your mind & your ass will follow’. Op: www.bno.nl, 6 augustus.
Dijksterhuis, E. (2020b) ‘Design apart together’. In: Dutch designers Yearbook, 66-72. Amsterdam: BNO.
Junte, J. (2019a) ‘Tech, bijen en bloemen domineren op de groenste Milan Design Week ooit’. Op: www.volkskrant.nl, 14 april.
Junte, J. (2019b) ‘Duurzaamheid is de grote winnaar op de Dutch Design Awards’. Op: www.volkskrant.nl, 12 juni.
Junte, J. (2020) ‘Nothing about us without us’. In: Dutch designers Yearbook, 32-41. Amsterdam: BNO.
Lange, P. de (2021) ‘Nederlanders eten van alle Europeanen de meeste vleesvervangers’. Op: www.volkskrant.nl, 10 mei.
Leden, J. van der (2019) ‘Een social designer wil de wereld veranderen: interview met Tabo Goudswaard’. In: Boekman, jrg. 31, nr. 120, p. 14-15.
Meulen, K. van der (2021) ‘“Creatie en design kunnen maatschappelijke vraagstukken helpen oplossen”: de rol van de creatieve sector bij verduurzaming’. In: Boekman, jrg. 33, nr. 127, p. 16-20.
Raad voor Cultuur (2018) Ontwerp voor de toekomst: pleidooi voor creatieve reflectie op maatschappelijke vraagstukken. Den Haag: Raad voor Cultuur.
Rutten, P. et al. (2019) Monitor Creatieve Industrie 2019: Nederland, top-10 steden, creatieve bedrijven en beroepen. Hilversum: Stichting Media Perspectives.
Rutten, P. et al. (2022) Monitor Creatieve Industrie 2021: Nederland, Top-10 steden, Gevolgen van COVID-19. Hilversum: Stichting Media Perspectives.
Stimuleringsfonds Creatieve Industrie (2021) ‘Regeling vormgeving’. Op: www.stimuleringsfonds.nl.
Tromp, N. (2015) ‘Gezocht: sociaal ontwerpers’. In: Crossover Works #5, 26-31. Amsterdam: Federatie Dutch Creative Industries.
Gesprekspartners
In 2021 hebben we de volgende personen gesproken ten behoeve van informatieverzameling voor de ontwikkeling van deze domeinpagina:
- Annemartine van Kesteren (curator design, Museum Boijmans van Beuningen)
- Jorn Konijn (head of programme, Dutch Design Week)
- Madeleine van Lennep (directeur, BNO)
- Gitta Luiten (partner Cultuur & Erfgoed, BMC)
- Olle Lundin (producent, curator en designer, o.a. Het Nieuwe Instituut)
- Ellen Rass (head of funding, Dutch Design Foundation)
- Eva Roolker (coördinator vormgeving, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie)
Verantwoording beeld
Kunstwerk van Tomas Libertiny in tentoonstelling Design by Nature in Museum de Fundatie / Fotografie: Lisa Maatjens
Social design
Bewust design. Design thinking. Het nieuwe ontwerpen. Design met impact. Het zijn verschillende manieren om een overkoepelende trend binnen design te duiden: het belang van design bij het aankaarten, oplossen of onderzoeken van urgente problemen in de maatschappij. De zogeheten discipline social design is hier een concreet voorbeeld van. Nieuw is dit fenomeen zeker niet, maar er is wel steeds meer maatschappelijk draagvlak voor (Dijksterhuis 2020a).
Wat is social design precies? In de praktijk wordt de term verschillend geïnterpreteerd. Enerzijds wordt social design gebruikt voor het benoemen van de veranderende houding van designers, waarbij een toenemend bewustzijn van de sociale en maatschappelijke omgeving wordt gesignaleerd. Over de nieuwe generatie designers schrijft cultuurjournalist Edo Dijksterhuis bijvoorbeeld: ‘Zij denken aan het algemeen welzijn en stellen zich dienstbaar op – het tegenovergestelde van de sterdesigners van weleer met hun opgepompte ego’s. De nieuwe generatie verkiest maatschappelijke impact boven esthetische verleiding’ (Dijksterhuis 2020b, 67).
Anderzijds wordt social design gezien alseen concrete subdiscipline binnen het designveld in plaats van een denkwijze. Social designers beogen met hun werk een sociale verandering in gang te zetten, door bijvoorbeeld te kijken naar de inrichting van bepaalde sociale processen. ‘Een social designer wil niet alleen agenderen of bewustzijn creëren, maar ook daadwerkelijk de wereld veranderen en mensen ander gedrag laten vertonen’, stelt social designer Tabo Goudswaard (Leden 2019, 14). Met het project Social Design Politie werkt Goudswaard bijvoorbeeld samen met de nationale politie, waarbij wijkagenten worden gekoppeld aan creatieve professionals. Er wordt gezocht naar andere manieren van politiewerk, met een positieve impact op de samenleving als beoogd resultaat.